Akadó váltókar, sebességi fokozat kiesés.
Az egyik, bár nem egy sűrűn előforduló hiba, és talán nem is típus hiba, hogy a váltókar akad illetve nem lehet egyes sebességekbe tenni az autót. Ennek egyik lehetséges okát mutatjuk most meg.

Az autósok talán egyik legnagyobb félelme, hogy a forgalomban, egyszer csak nem tudja sebességbe rakni az autót, vagy nem tudja tovább tenni a következő sebességbe az autót és akkor mi lesz.
A válasz az hogy semmi, vészvillogó és megállsz, vagy gyorsan egy másik a kapcsolthoz közeli fokozatot kell választani egy magasabb fordulatszámmal, és a lehető legközelebb leparkolni az autóval aztán vagy segítséget hívni, vagy elgondolkodni, hogy az autót abban az állapotban tovább lehet-e mozgatni a szervizig, a harmadik lehetőség pedig egy mobil autó szerelő keresése, aki a segítségünkre lehet, pl az sárga angyal.
Ehhez lehet segítség az, ha esetleg információnk van arról, hogy milyen hibák fordulhatnak elő, hiszen akkor már ha olyan a hiba akkor magunk is javítani tudjuk a hibát akár ideiglenesen, hogy biztonságosabban, könnyebben szervizbe tudjuk juttatni az autónkat.

Nálam a váltó kulisszát cserélte az előző tulajdonos, mert ki volt kopva és a kar olyan laza volt, hogy a sebességekbe csak betalálni lehetett, de a fix pozíciót már nem lehetett érzékelni az elmondás alapján. Ennek első körben még örültem is, ám nem sejtettem, hogy a csere már nem feltétlen a legszakszerűbben sikerült.
A sejtésem az, hogy a váltókar cserénél a bowdeneket megtolhatták a motortér felé, mert a tűzfalon a váltó bowden átvezető gromet sem volt a helyén, hanem mint egy balansz súly a tűzfal és a váltó között félúton várta a sorsát, ebből adódóan a váltó bowden sem pont úgy állt ahogy az a nagykönyvben meg volt írva.

A sebességi fokozatok elvesztését, nevezetesen hogy elsőre csak a 2-es majd az  R és végül mindhárom 2-4-R fokozatokat elvesztettem az oka az volt, hogy a bowden végén lévő műanyag kupak, ami a bowden merevségét tartja már a spirál rugós házon kívül a fém huzal csatlakozásáig kiszabadult a helyéről a váltó bowdent a váltó házra rögzítő dióból. Ez miatt egy hirtelen váltás során, amikor nem sikerült egyből sebességbe találnom a bowdent megerőltettem, és meghajlott, majd a további kevés használat során pedig megtört, lett benne egy nagyobb hajlat ami viszont még elsőre csak a kapcsolás bizonytalanságát később pedig már a váltó bowden működési hosszát változtatta meg. Ennek lett az az eredménye, hogy a váltó kar a váltó villát már nem tudta a kellő pozícióba mozdítani, hogy a kieső sebességi fokozatok kapcsolódhassanak.

Szerencsére ezt a hibát mivel nem erőltettem tovább, hanem a megmaradt sebességi fokozatokat használva szerviz aknára került az autó nem okoztam javíthatatlan sérülést a bowdenen, így a bowden kiegyenesítése és a bowden ház záró műanyag végének a visszatolásával a helyére a váltó ismét működő képessé vált.

A váltókart és a váltót 2 db bowden köti össze, amiből egyik a váltó kulissza függőleges irányú mozgatását végzi, ennek nincs túl nagy ellenállása, ez a szürke színű bowden, a másik amely fekete színű a váltó kulissza tengelyét mozgatja előlre-hátra az mozgatja a váltóban a fogaskerék párokat aktiváló villát ennek már nagyobb a működési ereje, , ebből fakadóan ennek van nagyobb esélye tönkre menni.

A fenti képen látható 1. számmal jelölt bowden rögzítő dióból a 3. számmal jelölt bowden ház záró vég ki volt csúszva. Mivel a 2. számmal jelölt vízzáró gromet a bowdent nem tartja és a bowden önmagában nem merev így a 2-4-R fokozatok kapcsolásakor amikor a váltókar toló irányú mozgást végeztet a bowdennel, az ha nem a 2. számú záró végben fut akkor elhajlik és nem tolja el a váltón a kapcsoló szerkezetet.

Ezt javítani úgy lehet, ha lehet, hogy a bowden sérülés mentességét ellenőrizni kell, ha szükséges, akkor ellenkező irányban a látható elhajlással vissza kell egyenesíteni, majd a záró véget be kell tolni a rögzítő dióba koppanásig, de úgy, hogy egy rögzítő vállon át kell ugrasztani. A bowden végen kicsúszott állapotban látható vállnak a dióban látható váll mögé kell kerüljön és kifelé húzásnál nem erőszakos mozdulattal meg kell akadjon. Ezután a vízzáró grometet vissza kell pattintani a rögzítő dió peremére és végül le kell tesztelni, hogy a hibajelenség megszűnt-e.
Ha megszűnt akkor öröm és boldogság, ha nem szűnt meg, vagy újra jelentkezik, a hiba ugyanilyen formában, akkor pedig váltóbowden csere a következő javítási opció.

A képen a már összerakott bowden látható, ha pedig ez a jelenség nem látható a bowdenen akkor lehet a váltó kulissza kopása a hibás, vagy a váltón lévő villáknak a kopása is.