A tél és a tavasz mindig sok kérdést hoz az autó tulajdonosokban, mivel a többségük két fajta gumi típust használ, a télit és a nyárit. Ehhez nyújtunk most segítséget, hogy milyen adatokra lehet szükség és azokat hol találjuk.

A gumik cseréjénél, ha szeretné valaki a saját kezében tartani a gumi választást, és nem egy marketing hablaty alapján kifizetni/megvenni egy drága gumi szettet, amely nem mellesleg több éves használatra van szánva nem mindegy hogy milyen. Azonban nehéz lehet a választás, mivel elég sok paraméternek kell megfelelnie a guminak, mind az mellett ha már a méretek ki lettek választva, még mindig ott vannak a komfort paraméterek amelyek tovább bonyolítják a választást.
Menjünk ezeken végig sorban, hogy egy kicsit a hétköznapi emberek is jobban megismerjék mire érdemes oda figyelni.

Kezdjük egy kicsit az alapokkal, hogy megismerjük azt az autónkra szerelt kerek izét, ami az úttal találkozik.
A kerék amit közvetlen látunk kettő részből áll, az abroncs, vagy gumi köpeny, és a felni vagy más néven keréktárcsa, amire a gumi szerelve van.



Mind a két alkatrésznek vannak saját paraméterei, amelyek alapján el lehet, vagy kell dönteni, hogy az autóra megfelelő-e. Természetesen a kiindulási alapot az autó gépkönyve/felhasználói kézikönyve (owner's manual), vagy a kerék és guminyomás adat tábla az autón. Az azokban szereplő adatoktól el lehet térni kis mértékben, de azt mindenki csak saját felelősségre tegye, mivel a méret eltérés hatással lehet az autó vezetési tulajdonságaira és az futómű alkatrészeinek elhasználódására is.
Először nézzük a gumiabroncs adatait és a tulajdonságaira utaló adatokat amelyek a gumiabroncs oldal falán fel vannak tüntetve.



1. - Gyártó (cégmárka); 1.a - Termék neve; 2. - Méretmegjelölés, a gumi névleges szélessége mm-ben/a magassága %-ban és a felni átmérője coll-ban; 3. - Tömlős, vagy tömlő nélküli tulajdonságra utaló adat (tubeless/radial); 4. - Kereskedelmi jelölés; 5. - Gyártási ország; 6. - Teherbírási jelzőszám (LI); 7. - Max. teherbírás USÁ-ban; 8. - A futófelület és az oldalfal szövetváz rétegek száma és tulajdonságára utaló jelölések; 9. - Max. légnyomás; 10. - USA: gyártó garanciája meghatározott minőségi jellemzők betartására; 11. - Traction: A, B vagy C = nedves útviszonyok közötti fékezés; 12. Temperature: A, B vagy C = hőmérséklet stabilitás  magasabb vizsgálópadi sebességeknél; 13. E4 szabvány jelölés amiből "E"= az  abroncs  megfelelősége az  ECE-R szabványainak, "4"=engedélyt kiállító ország kódja; 14. ECE-R szabvány szerinti engedély száma; 15. DOT jelölés(DOT: Department Of Transportation)= az abroncs megfelel az FMVSS 109 előírt értékeinek; 16. Gyártó kódja: CU = abroncsgyár (Continental) L2 = abroncsméret AXCT = abroncstípus 1217 = gyártás hete/gyártási év (2017év/12.hét)

A másik a felni amelynek szintén elég sok mérete van, ezeknek egy része megtalálható a felnik belső felületén, a küllők belső oldalán, pl az ET szám, a felni szélessége átmérője "E" szabvány jelölés, gyártó neve. Azonban vannak még azokon felül is fontos adatok amelyek szükségesek lehetnek, azokat vagy méri az ember, vagy a leírásban keresi meg.



1 - Kerékagy felfekvő felület; 2 - Központosító, tehermentesítő furat; 3 - Kerék csavar távolság; 4 - Kerék középvonal; 5 - Kerékagy felfekvő felület távolsága a kerék középvonalától !! ET érték; 6 - Negatív ET érték; 7 - Pozitív ET érték

Ezek azok az adatok amelyeket bárki egy kis keresgéléssel maga is megtalálhat, beazonosíthat a saját autóján, majd amikor összegyűjtött minden adatot indulhat a keresgélés.

Az, hogy gumit, vagy akár felnit, milyen szempontok szerint lehet a legjobban kiválasztani, külön külön foglalkozunk egy-egy önálló cikkben, mert mind a kettő egy elég összetett és fontos feladat.