Opel történelem. Röviden az Opel autógyártásáról.

Előtörténet:
Az Adam Opel által Rüsselsheimben, 1862. január 21-én alapított családi vállalkozás eleinte varrógépeket, később kerékpárokat gyártott. Autógyártással a családi cég Adam Opel 1895-ben bekövetkezett halálig semmilyen vonatkozásban nem foglalkozott.

Az Opel autó töreténete:
Adam Opel halála után cégét özvegye és két fia vette át. Folytatták a kerékpárgyártást, majd 1899-ben bekapcsolódtak az autógyártásba. Az első sikeres modelljük a négy lóerős Opel Patent Motorwagen System Lutzmann volt.

Opel Patent Motorwagen System Lutzmann

Rövid időn belül az Opel az egyik legnagyobb német autógyártóvá fejlődött. Ebben szerepet játszott az is, hogy a rüsselheimi telephelyen 1924-ben bevezetett futószalagnak köszönhetően a cég olcsó modelleket állított elő, amelyek iránt a kereslet is rohamosan megnőtt. Az 1928-ban kibontakozó gazdasági válság az Opel cég életét is megváltoztatta 1929. március 17-én Wilhelm von Opel és testvére, Fritz von Opel a cég részvényeinek 80 százalékát eladta a piacvezető amerikai General Motors autókonszernnek, 140 millió birodalmi márkáért. A cég a korábbi nevét és az Opel márkanevet megtarthatta.

Amikor már igazán kezdtek fellendülni az autóeladások; kitört a második világháború, és a szövetségesek lebombázták az Opel-gyárat. A szovjet katonák elvittek rengeteg tervrajzot és gyártósort, és kifosztva hagyták ott a gyár romjait. Ezután néhány évvel Moszkvics 400/420 néven Opel Kadetteket gyártott a Szovjetunió. A háború után sírjából támadt fel az Opel, és újult erővel nőtte ki magát Európa egyik legnagyobb autógyárává.

Opel Kadett

A régebbi modellek gyártását ennél a cégnél is Ázsiába helyezték át; a Daewoo-hoz, az Opel Agila a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi üzemébe került.

2009 őszén a General Motors igazgatótanácsa arra a döntésre jutott, hogy – hosszas huzavona után – a kanadai Magna és az orosz Sberbank konzorcium kaparinthatja meg az Opelt. A bejelentést követő sajtótájékoztatón Siegfried Wolf, a Magna egyik vezetője óriási leépítéseket helyezett kilátásba, aminek hallatán az Opel szakszervezete máris közölte, hogy „eddig nem erről volt szó”. Ráadásul a hoppon maradt másik tulajdonosaspiráns, a belga RHJ International pénzügyi befektető is megpróbált jogi lépéseket tenni. Végül a káoszt a GM november 3-ai döntése zárta le, miszerint a szerződés semmis, az Opel a GM-nél maradt.

2014. december 5-én–52 év autógyártás és több ezer összeszerelt autó után–legurult a gyártósorról az utolsó Zafira Tourer, ezzel bezárták az Opel bochumi gyárát.

Az évek folyamán az Opel számos koncepcióautót mutatott be. A két világháború között a Rak 1, a Rak 2 és a Rak 3 jelű modellek egyszemélyes, rakétával hajtott járművek voltak. 2013-ban mutatták be az Opel Monza Concept koncepcióautót.

Opel Monza Concept

"7in17"-ezzel a jelmondattal indított modelloffenzívával állt elő az Opel, ami azt jeleni, hogy 2017-ben 7 új modell kerül bemutatásra. Nagy reményeket fűz a PSA, ezen belül az Opel is a programhoz, hiszen az évek óta veszteségesen működő autógyártó így szeretne minél előbb nyereséget termelő gyártó lenni. Több modell is bemutatásra került már, mint pl. a Crossland X, a Grandland X vagy a teljesen új megjelenésű Insignia család.

Az Opel gyártja a "Karl"-családot, de ezt az "Adam"-család iránti alacsony kereslet miatt Magyarországon nem forgalmazzák.

Opel Karl

2017-ben a 87. Genfi Autószalonon még képviseltette magát az Opel, azonban 2018-ban már távol maradt.

2018-ban a PSA bejelentette, hogy az Opel fejleszti ki a konszern négyhengeres benzincsaládját. A fejlesztőközpont Rüsselsheim marad.

2018-ban nyilvánosságra hozta az Opel a legújabb információját, miszerint a Párizsi Autószalonon sem vesz részt, arra hivatkozva, hogy nincs olyan új modelljük, amellyel meg tudnának jelenni. Az anyacég többi márkája, azaz a Peugeot, Citroën és a DS viszont képviselteti magát.

Ugyan nyereséges az Opel, fogyatkozó kereslet miatt 2018 októberében viszont egy hétre leáll az összes motor – és karosszéria-összeszerelő üzeme (beleértve a rüsselsheimi főközpontot is). Korábban már az Opel bevezette a költséghatékonyság és a redukálódó kereslet miatt a gyártósor-kapacitás csökkentését (ami azt jelenti, óránként 55 autó helyett 42 autó készül el). Néhány hónapja viszont ez a szám is zsugorodott, 42 autó helyett 35 készül mindössze.

Hasonlóan a Volkswagen-csoportnál kirobbant dízelbotrány látott napvilágot az Opelnél is, 2018 októberében. A német KBA közleményt adott ki, melyben az áll, hogy összesen 96 000 Opel Cascada, Opel Zafira Tourer és Opel Insignia típust hívnak vissza azért, mert az Opel is manipulálta a fedélzeti szoftvert, amivel hamis kibocsátási értéket jelentettek meg. Míg a Cascadánál és az Insigniánál a 2.0 literes (125 kW) dízelmotor, a Zafiránál az 1.6 literes (88 kW és 100 kW) és a 2.0 literes (96 kW és a 125 kW) dízelmotorok érintettek. Ebből a 96 000 modellből kb. 64 000 modellt Németországban állítottak forgalomba.

Opel Peugeot

2019 februárjában megjelent egy cikk, amelyben a PSA-csoport újra megpróbálkozna az Egyesült Államok-beli értékesítéssel. Elsősorban a Peugeot márkát küldenének ki, de felmerült, hogy az Opel is bővítené a vásárlópiacot az USA felé. Utóbbi ötlet picit érdekesebb, hiszen jelenleg a Buick nevű autógyártó jelen van az amerikai piacon, Opel-alapokkal és csak logóban eltérő kinézettel (a Buick a GM tulajdona). Ha megállapodás születik, leghamarabb 2024-2025-ben kezdődhetnek meg az első lépések.

Az Opel felvásárlásának köszönhetően nőtt a PSA bevétele, és az Opel is egyre több nyereséget termel.